چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
مذاکرات

حوزه/ نخست وزیر انگلیس ثابت کرد که دشمنی با ملت ایران در گوشت و خون آنها نهادینه شده است

حجت الاسلام والمسلمین قاسم جباری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به نیویورک و شرکت در اجلاس سالانه سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دربردارنده نقاط و نکات بسیار مهم و کلیدی است.

وی افزود: در این میان اگر از دید سیاسی به این سفر بنگریم، باید گفت، تحولات بسیار مهمی پیش و پس از این سفر در مناسبات سیاسی ایران و جهان وجود داشت که قطعا حضور نماینده اصلی دولت ایران در این اجلاس نقش تعیین کننده ای در این مناسبات داشت.

*مهم‌ترین چالش سیاست خارجه ایران

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مسایل بسیار مهم در این زمینه، حل مساله هسته ای ایران  است که به چالش اصلی سیاست خارجی دولت یازدهم مبدل شده است؛ زیرا حل این مساله از مهمترین شعارهای رییس جمهور منتخب پس و پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.

وی گفت: دولت یازدهم با سیاست همزیستی مسالمت آمیزو شکستن حلقه ایران هراسی، تلاش گسترده ای در ایجاد و تقویت مناسبات جدید در حوزه روابط بین الملل کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از روش های دولت و تصمیم سازان سیاست خارجی کشور، حرکت در جهت ایجاد روابط تازه بر اساس مدل حفظ رابطه مسالمت آمیز و حضور جدی تر در عرصه سیاست و اقتصاد بین المللی بود که خوشبختانه در این حوزه شاهد ایجاد افق های تازه ای هستیم که این افق ها با توافقات صورت گرفته در ژنو و حرکت رو به جلوی مذاکرات منجر به ترک برداشتن دیوار تحریم های ایجاد شده علیه ایران و گرم شدن تدریجی این روابط شد.

*چرا روند مذاکرات کند است

حجت‌الاسلام جباری گفت: نکته ای که در این حوزه قابل تامل است، اتفاقاتی است که در یک سال اخیر در حوزه بین المللی رخ داد و باعث تغییر چینش در آرایش شش ابرقدرت جهان علیه ایران شد؛ علنی شدن تهدید داعش، جنگ اوکراین، تصرف کریمه و تحریم روسیه از سوی غرب تا حدودی اوضاع شش کشور را بحرانی کرده است.

این تحلیل‌گر افزود: از سوی دیگر کندی پیشرفت مذاکرات نشانه بدی نیست در حقیقت کلام بسیار خوبی است که نشان می دهد نخست، مذاکره کنندگان ایران اسلامی به زودی صحنه مبارزه مذاکراتی را ترک نکرده و بر حقوق ملت پافشاری می کنند و در دیگر سوی نشان می دهد طرف مقابل به رغم قاطعیت ایران، به دنبال رسیدن به توافق است و بر این اساس هر روز، توافقات جدیدی انجام می شود.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: این مذاکرات و باز شدن باب گفتگو بین ایران اسلامی و کشورهای منطقه و تحولات عراق و سوریه و غزه که همگی به پیروزی جبهه مقاومت ایران اسلامی در منطقه منجر شد، نشان از توافق جمهوری اسلامی ایران در منطقه در سالهای اخیر است.

*نقش رهبری در چرخش سیاست خارجی

حجت‌الاسلام جباری گفت: نکته بسیار مهمی که در این باره نباید از نظر دور داشت، رهبری حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی در این دو سال اخیر است؛ پیام های حکیمانه رهبر از ابتدای آغاز چرخش در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همیشه در مهمترین و حساس ترین صحنه ها بهترین سینگال ها را برای مدیران داخلی و رسانه ها و شخصیت های بین المللی ارسال می کردند و همین سبب، تمام نقشه های دشمنان نقش برآب شود.

این کارشناس مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: روزی که سران آمریکا و انگلیس به دنبال ظاهر سازی در مورد توافق با ایران و افق های نو در روابط با ایران بودند، ایشان با صراحت تاکید کردند هیچ امیدی به این رابطه ندارند و آنها دروغ می گویند؛ صحبت های پس از این دوران از سوی مقامات آمریکایی و اسراییلی و غربی نشان داد که ایشان نگاهی بسیار نافذ و عمیق به این مسایل داشته و دارند و اجازه نمی دهند کسی این گونه ما را به لبه پرتگاه ببرد.

وی گفت: در همین موضوع اخیر و سخنان کامرون نیز ماهیت اصلی دشمنان ملت ایران که به دروغ، شعار درباغ سبز را به ما می دادند، بر همه روشن شد.

*جواب قاطع رییس جمهوری، کامرون را عصبانی کرد

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: نخست وزیر انگلیس هنوز از جلسه خود با نمایندگان ما خارج نشده بود که چهره اصلی خود را نشان داد و ثابت کرد دشمنی با ملت ایران در گوشت و خون آنها نهادینه شده است؛ البته سخنان کامرون در سازمان ملل، در عین ناخوشایند بودن از یک خبر خوب هم حکایت دارد.

این کارشناس مسایل بین الملل یادآورشد: اهمیت سخنان وی را باید در جلسه ای که با رییس جمهور کشورمان، دقایقی قبل از سخنرانی خود برگزار شد بررسی کرد؛ زیرا قطعا وی در این جلسه به دنبال اغراض و مقاصد سیاسی خاص خود بود و با جواب منطقی و قاطع نمایندگان جمهوری اسلامی ایران مواجه شده بود که این چنین سرآسیمه حرف های گذشته خود را فراموش کرده بود.

*کامرون در برابر آمریکا منفعل است

وی گفت: کامرون به دنبال ایجاد یک نگاه مستقل انگلیسی و شناخته شدن بیشتر در سطح بین الملل است؛ ولی وی نخست وزیر قوی نیست زیرا نتوانسته است به خوبی بریتانیا را در سطح بین المللی به مقاصد خود برساند و هنوز موضع مستقلی نسبت به آمریکا در موضوعاتی مثل ایران اتخاذ نکرده است و تصمیمات وی کاملا برایندی از مواضع آمریکا و کشورهای دیگر اروپایی است.

حجت الاسلام جباری خاطرنشان کرد: این در حالی است که موضع سیاستمداران ایران روز به روز منسجم‌تر و شفاف تر می شود و همگان می دانند ایران اسلامی بر اصول سیاست خارجی خود از جمله حقوق هسته ای و حمایت از جنبش های آزادیخواه منطقه در فلسطین و لبنان دست نمی کشد و این حمایت را نیز به شکل علنی مطرح می کند و حاضر نیست برای به دست آوردن نگاه مثبت غرب، ذره ای از اصول خود کوتاه بیاید.

*ولایت‌فقیه هر روز با عظمت‌تر می‌شود

وی گفت: هرچه بیشتر از انقلاب اسلامی و تحولات بین المللی و پیرامونی انقلاب ما می گذرد، بیش از پیش به فلسفه وجودی ولایت فقیه پی می برند؛ آنچه امام راحل در قالب نظریه ولایت فقیه مطرح کردند، بیش از چهل سال بعد چنین ماهیت الهی و فعال و پویای خود را نشان داده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری با درایت خارق العاده خود به خوبی این جریان را شناسایی کرده و با تاکید به مدیران اجرایی کشور به خوبی رفتار آنها را پیش بینی کرده و بهترین عکس العمل را که بیانگر نگاه همراه با عزت و مصلحت و حکمت بود، اتخاذ شد.

*حاصل سخن

این کارشناس مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: قطعا این اتفاقات دو برایند مثبت برای کشور ما خواهد داشت؛ نخست با بالابردن توان چانه زنی مقامات ایرانی در مذاکرات، توافق را در نقطه بالاتری خواهیم بست و نکته دیگر اینکه به مردم و بسیاری از روشنفکرنمایانی که همواره بر طبل روابط حسنه با انگلستان وغرب می کوبیدند در عمل ثابت کرد آنها ارزش این دوستی را ندارند و همانگونه که خداوند در قرآن هم اشاره کرده، اولیای طاغوت هیچ‌گاه با مسیر حق و نور، یکسان و یک مسیر نخواهند شد و قطعا روابط جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای با رعایت همه اصول و قواعد ذهنی و تئوریک همراه خواهد بود و هیچگاه ایران برای آنها، ترکیه و عربستان نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha